Hungaroring 2023 – Jurnal de Formula 1

Are fii-miu o vorbă: „o dată în viață”. Așa își motivează el acțiunile în premieră, care necesită o anumită doză de curaj și efort din partea lui. „O dată în viață” și se urcă în cel mai înfricoșător roller coster, „o dată în viață” și gustă cea mai iute sau scârboasă mâncare, „o dată în viață”… și vede el dacă mai vrea și a doua oară.

Atât pentru el cât și pentru mine a venit momentul „o dată în viață” la Formula 1. O experiență pe care o recomand oricui și căreia îi dedic acest articol. Voi încerca să fiu util celor care își doresc să meargă la Hungaroring, fiind probabil cel mai accesibil loc, ca distanță și costuri, unde noi românii putem vedea Formula 1 live.

Voi sistematiza experiența din acest weekend încercând să bat cât mai puțin câmpii. Doar am zis că vreau să fiu util. Subiectiv, dar util. Și să spun lucruri pe care aș fi vrut să le știu dinainte.

Așadar, să începem cu începutul:

De ce să mergi la Formula 1?

Dacă ești fan Formula 1 și nu ai ajuns încă la la Hungaroring, nu știu ce ai așteptat atăt. Du-te! Și dacă nu ești fan este o experiență care merită trăită. Măcar „o dată în viață”.

Fac o scurtă paranteză aici, ca să mă poziționez față de subiect. Am fost mare fan Formula 1 în perioada ei romantică cu Senna, Mansel, Prost, Hakkinen, Barrichello, Schumacher, Coulthard, Raikkonen, poate chiar Alonso. Asta până când pilotul a început să conteze din ce în ce mai puțin în comparație cu mașina. De atunci o urmăresc printre picături, nu mai sunt atât de conectat.

Sunt acum un fel de fusion. Mereu am iubit Ferrari, indiferent de driver, aș vrea să câștige Hamilton, îl respect pe Alonso, mi-e simpatic Ricciardo și port tricou cu Red Bull că arată cel mai bine. Deci un treci avizat sau un caracter tripolar Formula 1.

De ce să vezi Formula 1 live?

Aici cei care nu sunt cu adevărat fani, se vor lăsa greu convinși. Și pe bună dreptate, și eu mi-am pus de multe ori întrebarea asta. De ce să mă dau peste cap, să cumpăr bilet, să mă chinui să ajung, să parchez, să mă înghesui în miros de transpirație lângă mii sau zeci de mii de oameni, prin ploaie, caniculă sau frig, poate pe niște locuri unde abia se vede mingea în cazul fotbalului, scena în cazul unui concert… De ce atâta chin când poți vedea gratis și comod de acasă, din fotoliu la răcoare sau căldurică, cele mai bune unghiuri, reluări, cel mai bun sunet, imagini, tot.

Iar la Formula 1 e și mai grav. Că nici măcar nu vezi tot terenul, dacă nu iei locuri pe linia de start/finish habar n-ai ce se întâmplă decât eventual pe ecran, asta dacă ești norocos și ai locuri în tribună. Dacă stai pe coline, vezi din când în când o mașină și cam atât. Ești ca o gașcă de furnici pe un elefant. Unele cred că elefantul e o trompă mare și lungă, altele că elefantul e o ureche clăpăugă, altele că o coadă, altele o gaură neagră…

Și totuși de ce ai face tot efortul ăsta? Răspunsul e simplu. Pentru atmosferă. Pentru zgomotul ăla infernal al motoarelor care iți vibrează sufletul, pentru energia aia a oamenilor care îți face piele de găină. Niciuna din trăirile astea nu le poți avea singur în fotoliu, oricât de sofisticat ar fi el. Pentru asta merită fără doar și poate.

Când și ce bilete să iei?

Așteaptă-te să fie scump. Tot ce ține de Formula 1 e scump. Și când spun scump, lucrurile din Formula 1 nu se împart între scump și ieftin ci între scump și inabordabil. Așteaptă-te la câteva sute de euro un bilet cu loc. Și recomand bilet cu loc, pe linia de start/finish sau în tribunele de la primul sau ultimul viraj. Am avut bilete la Super Gold, adică fix unde trebuie și cu tribună acoperită să ne apere de vitregii. Cam 500eur biletul. Mai scade dacă mergi la Gold sau la Silver, unde ai loc dar nu mai ai acoperiș care credeți-mă că ridică mult gradul de confort în multele ore petrecute în soare acolo. Sau ploaie, depinde de noroc.

Deci dacă tot faci o treabă, fă-o cu cap. Ia bilete la Super Gold. Și ia-le de pe acum pentru la anul că se dau ca pâinea caldă. Mai ales că au confirmat că Hungaroring rămâne în calendarul FIA cel puțin până în 2035, deci sigur poți merge.

Unde te cazezi?

Și aici îți recomand să acționezi din timp. Cum ai luat biletele, caută deja cazare. Nu face ca mine care am căutat pe ultima sută și m-am mulțumit doar cu ce a rămas. Sunt peste 300 000 de oameni la Hungaroring, oameni care trebuie să se cazeze pe undeva.

Dacă poți, ia cazare cât mai aproape de Hungaroring. Nu în Budapesta. Sunt 30km din Budapesta la Hungaroring, drum de 20 min cu mașina. Teoretic. Practic la dus așteaptă-te la o oră – două, iar la întoarcere vreo 3 ore jumătate, din care 3 stai doar să ieși din parcare.

Sunt și campinguri dacă agreezi conceptul, și cazări prin zonă și crede-mă, mai bine mergi câțiva kilometri pe jos decât să stai blocat complet. Nu ai confortul orașului dar oricum nu prea ai ce să faci cu el. În 3 zile cât am stat în Budapesta nu am avut cred 4 ore legate ca să apucam să facem ceva. Deci nu poți împușca doi iepuri, păstrează city break-ul pentru altă dată.

Cum ajungi din Budapesta la Hungaroring?

Dacă nu găsești cazare în zonă sau ignori sfatul meu și totuși vrei să stai în Budapesta, ai 2 vaiante. Mergi cu metroul până la stația Kerepes HÉV de unde ai un autobuz gratuit până la circuit. Sau cu mașina pe autostradă apoi pe drumuri de țară. Unele neasfaltate și pline de gropi și praf.

Foarte importnat! Nu te baza pe Waze, Maps sau navigație ce folosești tu. Poliția maghiară blochează și redirecționează traficul instant, 10 mașini pe aici, 5 pe dincolo, la urmatoare intersecție haț, blocat, ocolește.

Noi am fost prima zi cu mașina. După cât de greu am ajuns am zis că îmbrățișăm a doua zi varianta metrou/autobuz. Ne-am lăsat păgubași după ce am văzut autobuzul. Sardine în conservă, tren de indieni sau inaugurare de magazin cu tigăi gratis. Deci a picat varianta asta.

Probabil că cel mai idicat ar fi să mergi cu un scuter sau motocicletă. Nici taxiul sau Uberul nu e o soluție, era o mare de mașini galbene blocate ca și noi.

Unde parchezi?

Aici nu am găsit formula câștigătoare. Există mai multe parcări gratuite in apropierea intrărilor principale. Nu înțelegeam de ce există parcări private contra cost la distanță mare de circuit. Am înțeles a doua zi la plecare când am stat, după cum spuneam 3 ore doar să ieșim din parcare. Asta în condițiile în care eu mai bine ocolesc pămâtul pe partea celaltă decăt să stau 10 minute la coadă. A fost și asta o experiență. Am o nouă viziune în privința răbdării.

Și am mai experimentat pe viu legea haosului. Dacă la venire erau dirijori de trafic pe fiecare rând al parcării, la plecare am fost fiecare pentru el, dirijorii stăteau pe jos și priveau neputincioși zecile de mii de mașini care încercau să iasă pe un drum de o singură bandă.

Fun fact. Vineri când am ajuns, având bilet Super Gold, m-a întrebat un nene polițist ce bilet am și m-a direcționat către parcarea destinată credeam eu Super Gold, marcată și pe jos cu vopsea, și pe sus pe indicatoare. Ajung la parcarea Super Gold, adica una tot free, dar mai cu moț, că de, am bilete Super Gold. Doar că tipul de la intrare zice că nu acolo ci „last gate”. Plec să caut last gate, în condițiile unui trafic bară la bară unde mai mult stai pe loc. Sunt direcționat înainte, iar înainte, la stânga, iar înainte, iar la stânga. Începe tura de Practice că se aud motoarele, eu tot nu am ajuns la Super Gold Parking. Am dat o tură completă pe afara circuitului, între timp a și plouat torențial, a ieșit și soarele, am ajuns din nou la Super Gold Parking unde fusesem și prima oară. Unde dobitocul de boz%$@$# împu$%@# n-a știut să-mi spună că pentru Super Gold Parking ai nevoie de tichet de parcare separat. Așa că am ajuns de unde am plecat iar, am pus în parcarea free și-am încălecat pe-o șa.

De ieșit am ieșit decent Vineri. Sâmbătă am stat 3 ore iar Duminică am zis că sunt eu isteț și las mașina depaaaaarte la ieșirea din parcare. N-am tras lozul câștigător că se bloca drumul, nu parcarea, dar măcar am stat doar 2 ore jumate nu 3.

Ocazie cu care am constatat că șoferii mașinilor de Slovacia sunt foarte nesimțiți. Nu te lasă, se bagă, am vorbit cu unul frumos să mă lase să întorc mașina, nu nu, că așa se bagă toți. Bullshit. Dar le-am arătat că și românii se descurcă și am ieșit înaintea lor din parcare.

Ce faci la eveniment?

Cel mai important e să pui mâna pe un program. Nu e peste tot așa că ai face bine să cauți unul. Eu nu am găsit online decât informații despre Formula 1, iar acolo se întâmplă multe chestii, Formula 2, Formula 3, Porsche, calificari, curse, paradă…

În filmul meu, unde zicea că avem Practice de la 13 la 14 apoi de la 17 la 18, credeam că în alea 3 ore mă întorc la Budapesta. Stupid me. Acolo ai program continuu și orcum la cât faci pe drum să fii nebun să pleci.

Plus că ai și câteva puncte de atracții, ne-am învârtit de ne-am vomitat mațele într-un giroscop ceva, era un simulator de impact, fan shop-uri, sau puteai să vizitezi teoretic tot circuitul. Noi ne-am lăsat păgubași după ce ne-a răpus soarele și ne-am întors liniștiți la locurilii noastre.

Ce să ai la tine?

Dacă nu iei la tribuna acoperită e musai să ai șapcă și pelerină. Partea bună e că poți intra cu rucsac în care pui ce vrei tu, și haine, și mâncare, și băutură, și scaune dacă vrei. Să aduci, nu să iei. Deci este permis accesul cu mâncare și băurură din exterior. Și te sfătuiesc să ai la tine măcar niște apă, poți reumple sticla gratis. Poți lua și mâncare cu tine dacă vrei, depinde cât de comod ești, cât vrei să stai la cozi interminabile la mâncare sau ce sume ești dispus să dai pe ea. Ca ordin de mărime, am dat pe 2 punch-uri non alcoolice 130lei și pe o frigăruie cu cartofi, niște inele de ceapă și bulete de brânză 230lei. O bere era cam 40lei. Piperat, dar nu faci asta în fiecare zi.

Și cred că am acoperit cam tot, dacă aveți întrebări suplimentare ne puteți scrie pe adresa redacției.

În loc de concluzie

Așa cum am promis, am relatat reportericește de la fața locului. Un articol maraton, mai mult pragmatic decăt hai hui, care sper să fie de ajutor. Dar totuși…

M-am simțit extraordinar. În primul rând pentru că a fost o altă „o dată în viață” petrecută alături de fii-miu. Apoi pentru atmosfera de acolo, să vezi atâția oameni, fiecare vorbind în limba lor, îmbrăcați în culorile favoriților lor, strigând, zămbind și manifestându-se fiecare după placul lui. O adunătură pestriță de oameni cu o pasiune comună.

Și nu în ultimul rând zgomotul ăla al motoarelor. Este ceva fantastic ce nu poate fi reprodus. Și nici nu trebuie să fi fan Mad Max ca să simți fiori când auzi sunetele alea.

Așa că sfatul meu este ca măcar „o dată în viață” să vă organizați lucrurile și să ajungeți la o cursă de Formula 1. Cât încă mai e timp. Până când motoarele termice vor deveni o parte din istorie iar în Formula 1 vor fi doar motoare electrice conduse de AI.

Dar până atunci oferă-ți măcar „o dată în viață” o experiență Formula 1.

Și câteva imagini sugestive:

Dacă v-a mișcat, mișcați și voi
2 comentarii Adaugă-l pe al tău

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.